MESYUARAT PBS KALI 1/2017
Tarikh : 23.1.2017
Hari : Selasa
Masa : 1.30 Petang
Tempat : Bilik
Mesyuarat SKKB
Kehadiran :
1.
Tn Hj Mahzun bin Ismail - PK 1
2.
Pn Mezlan@Mariam binti Deris - PK
HEM
3.
Pn Anida Binti Mahmud
4.
Pn Athibbah Binti Razali
5.
Pn Azlina binti Sikholandai
6.
En. Bahaman bin Mohamed Noor
7.
Pn Faridah binti Taha
8.
Pn Hamidah Binti Chik
9.
Pn Maizura binti Othman
10.
Pn Mithali binti Jumiry
11.
En Mohd Nor bin Embong
12.
En Mohd Zainuddin bin Abdullah
13.
Cik Hjh Noor Azanlina binti Abdullah
14.
Pn Rislah binti Ramli
15.
Hjh Sadiah binti Harmi
16.
Pn Wan Ainie Zawiyanani binti Wan Zawawi
17.
En Muhammad Zaharawadi bin Ibrahim
18.
Pn Norhaizi binti Ismail
19.
Pn Zalina binti Ismail
20.
Pn Zubaidah binti Ramli
21.
En Muhammad Fadzil bin Hassin
Tidak Hadir : -
1.
En Suhaimi Mat Hassan
2.
En Saifulizan Ghani
3.
Pn Rohani Deraman
4.
Pn Rahani Hashim
Agenda mesyuarat adaah seperti berikut:
1.
Ucapan
Pengerusi
2.
Pengesahan
Minit Mesyuarat lepas
3.
Perkara
berbangkit
4.
Mentapkan
hala tuju dan matlamat (perancangan aktiviti)
5.
Penyelarasan
6.
Pemantauan
7.
Pengesanan
8.
Hal-Hal
lain
1.0 Ucapan Pengerusi
1.1
Mesyuarat dimulakan dengan bacaan Ummul
Kitab, Al-fatihah.
1.2
Pengerusi mengucapkan terima kasih kepada semua yang
hadir dalam mesyuarat Pentaksiran Berasaskan
Sekolah (PBS) kali ke 1 pada tahun 2017.
1.3
Setiausaha PBS bersama beberapa orang guru tidak dapat
hadir mesyuarat kerana terlibat dalam penghantaran murid ke Kejohanan Bola
Tampar peringkat Zon Rantau Abang yang berlangsung di SK Pusat, Dungun.
1.4
Memaklumkan
PBS adalah murid dinilai secara adil dan saksama sebagai individu berdasarkan
keupayaan, kebolehan, bakat, kemahiran dan potensi diri tanpa dibandingkan
dengan orang lain. Pihak sekolah mampu mendapatkan maklum balas yang lengkap
dalam bentuk data kualitatif dan kuantitatif yang merangkumi segala aspek
tentang diri seseorang murid itu. Ini bertujuan untuk membolehkan semua pihak
yang berkepentingan mengenali, memahami, menghargai, mengiktiraf dan memuliakan
anak didik mereka sebagai insan yang berguna, penting dan mempunyai potensi
untuk menyumbang kepada pembinaan negara bangsa mengikut keupayaan dan
kebolehan masing-masing.
2.0 Pengesahan Minit Mesyuarat Lalu
2.1 En. Mohd Zainuddin bin Abdullah mengesahkan
minit mesyuarat lepas tanpa ada pindaan.
3.0 Laporan PBS awal tahun
2017
3.1 Pentaksiran Sekolah mempunyai ciri-ciri berikut:
3.1.1 PBS dilaksanakan secara:
a.
Holistik iaitu mampu memberikan maklumat keseluruhan tentang pengetahuan dan
kemahiran yang dicapai oleh murid.
b. Berterusan iaitu aktiviti pentaksiran berjalan seiring dengan P&P.
c.
Fleksibel iaitu kaedah pentaksiran yang pelbagai mengikut kesesuaian dan
kesediaan murid.
d.
Merujuk standard prestasi yang dibina berdasarkan standard kurikulum.
3.1.2 Pentaksiran
:
a.Pentaksiran
formatif yang dijalankan seiring
dengan proses P&P.
b.Pentaksiran
sumatif yang dijalankan pada akhir
unit pembelajaran, penggal, bulan atau tahun.
3.2 Jenis-Jenis Instrumen
3.2.1 Pelbagai instrumen pentaksiran yang sesuai dengan konstruk yang
ditaksir dalam sesuatu mata pelajaran yang digunakan. Antara instrumen
pentaksiran yang digunakan ialah :
a. Pemerhatian
Instrumen yang memerlukan murid
melakukan tugasan dengan cara melihat atau mengawasi sesuatu perkara secara
berterusan, berkala atau berjadual tentang apa yang dihasratkan.
b. Soal Jawab
c. Pensil dan kertas / Ujian
Bertulis - Instrumen yang menggunakan item objektif atau subjektif
d. Persembahan Instrumen yang
bersifat lebih fleksibel melibatkan tugasan menyeluruh yang merangkumi aspek
pengetahuan, kemahiran dan sikap dalam pelbagai situasi dan konteks.
Persembahan meliputi komponen praktikal sesuatu mata pelajaran dengan
menentukan bagaimana murid menggabungkan teori dan amali.
e. Projek ialah satu bentuk tugasan
yang dilaksanakan dalam aktiviti pembelajaran yang dijalankan dalam satu tempoh
masa yang ditentukan melibatkan aktiviti pengumpulan maklumat dan penyediaan
laporan. Instrumen ini boleh dijalankan secara individu atau secara kumpulan.
Pelaksanaan instrumen ini membolehkan murid mengintegrasikan pengetahuan serta
kemahiran interpersonal dalam melaksanakan tugasan.
f. Produk Tugasan yang memerlukan
murid melaksanakan atau membuat atau menghasilkan satu produk berdasarkan
tugasan yang diberikan.
g. Amali Tugasan yang memerlukan
murid mempraktikkan atau melakukan apa yang telah dipelajari dalam bentuk
teori.
h. Lembaran Kerja. Tugasan
bertulis/Karya Penulisan Instrumen yang memerlukan murid menghasilkan laporan/dokumen/karya
kreativiti dalam bentuk penulisan
3.2 Pengoperasian PBS:
3.2.1 Pementoran: Pementoran merupakan satu proses membantu,
memudah cara dan membimbing guru untuk melaksanakan PBS mengikut prinsip dan prosedur yang
ditetapkan.
3.2.2 Penyelarasan: Penyelarasan merupakan satu proses memastikan pentaksiran yang dilaksanakan
oleh guru mempunyai kesahan, kebolehpercayaan supaya keputusan pentaksiran
adalah adil dan maklumbalas boleh digunakan untuk penambahbaikan.
3.2.3 Pemantauan: Pemantauan merupakan satu proses memastikan
kaedah pelaksanaan PBS mengikut prosedur atau garis panduan yang ditetapkan.
mempunyai kesahihan dan amanah bagi
mengelakkan penyelewengan dan
ketidakakuran.
3.2.4 Pengesanan: Pengesanan
merupakan satu proses untuk memastikan kekuatan dan keberkesanan PBS dari segi pencapaian objektif, kekuatan
dan kelemahan instrumen serta impaknya untuk tujuan penambahbaikan.
3.2 Semua penilaian dalam
pentaksiran berkenaan perlu direkodkan
dalam bentuk eviden dan adalah amat penting bagi guru memastikan bahawa setiap
maklumat berkaitan dengan markah pelajar hendaklah disemak. Ibu bapa yang
prihatin sentiasa memantau perkembangan anak-anak mereka.
3.3 Eviden/bukti atau
hasil kerja boleh dimasukkan ke dalam fail perkembangan murid untuk rujukan
pertaksiran dan rekod.
3.4 Jawatankuasa
pentaksiran bagi tahun 2016 dan terdapat beberapa perubahan berbanding tahun
sebelumnya. Surat lantikan PBS bagi guru yang terlibat telah dikeluarkan dan di
agihkan.
3.5 Setiap penilaian dan
pentaksiran yang dijalankan adalah di bawah tanggungjawab guru-guru.
4.0 PAJSK – Pentaksiran Aktiviti Jasmani Sukan
dan Kokurikulum
4.1 Data Murid dalam Aplikasi Pangkalan Data Murid (APDM) mesti
tepat dan sahih, untuk kegunaan PAJSK-SPS-APDM.
4.2 Laman PAJSK
4.3 Elemen Pentaksiran
3.3.1 SEGAK
dan BMI dilaksanakan pada Mac dan Ogos
bahi murid Tahap 2 sahaja iaitu (tahun 4,5 dan 6). Ianya dilaksanakan oleh guru
yang mengajar PJ dan di isi dalam online oleh guru Kelas.
3.3.2 PAJSK
1.
Kelab Persatuan - 110 markah
2.
Sukan Permainan -110 markah
3.
Unit beruniform – 110 markah
3.3.3 Ekstra
Kokurikulum ( sukarela, aktiviti luar sekolah, negeri dan kebangsan)
5.4 SIJIL yang akan dikeluarkan
oleh guru pada akhir tahun.
1. PAJSK
2.
SEGAK
3.2 Pengoperasian PBS:
3.2.1 Pementoran: Pementoran merupakan satu proses membantu,
memudah cara dan membimbing guru untuk melaksanakan PBS mengikut prinsip dan prosedur yang
ditetapkan.
3.2.2 Penyelarasan: Penyelarasan merupakan satu proses memastikan pentaksiran yang dilaksanakan
oleh guru mempunyai kesahan, kebolehpercayaan supaya keputusan pentaksiran
adalah adil dan maklumbalas boleh digunakan untuk penambahbaikan.
3.2.3 Pemantauan: Pemantauan merupakan satu proses memastikan
kaedah pelaksanaan PBS mengikut prosedur atau garis panduan yang ditetapkan.
mempunyai kesahihan dan amanah bagi
mengelakkan penyelewengan dan
ketidakakuran.
3.2.4 Pengesanan: Pengesanan merupakan satu proses untuk
memastikan kekuatan dan keberkesanan PBS dari segi pencapaian objektif, kekuatan dan kelemahan instrumen serta
impaknya untuk tujuan penambahbaikan.
HAL-HAL LAIN
En Zainuddin bin Abdullah
menekankan Kelas Tambahan iaitu bajet untuk penyediaan modul atau bahan-bahan
untuk, jadi mengharapkan agar dibekalkan buku kepada murid-murid.
En Mohd Nor memohon pencerahan
samada LISAN Bahasa Melayu masih perlu diteruskan atau sebaliknya.
En Muhammad Zaharawadi menanyakan
tentang Laporan setiap program yang diadakan perlu ada post mortem daripada
murid dan guru-guru.
En Suri Sham memberikan cadangan
kekurangan atau penambahbaikan dalam sesuatu program yang dijalankan. Borang
Post Mortem perlu ada sebagai bukti. Ustaz Muhammad Zaharawadi perlu
menyediakan boring tersebut.
Cik Hjh Azanlina bertanya tentang
e TREMS bahawa tiada Pihak Pengurusan yang menyelia beliau.
Pn Mariam Deris memaklumkan :
a)Program Jom Ke Sekolah
kerjasana dengan PDRM akan di adakan bagi peringkat sekolah pada 5.2.2017.
b) Perlu adakan peti aduan murid
yang perlu diadakan pada waktu perhimpunan.
Tn Hj Mahzun B Ismail memohon supaya
guru-guru menyemak jadual penyeliaan masing-masing dan mengucapkan terima kasih
dan menutup mesyuarat.
Mesyuarat ditangguhkan jam 2.30
petang.
Disediakan Oleh:
_______________
(ROHANI BINTI DERAMAN)
Setiausaha PBS
SK Kampung Baru Kuala Abang
23050 Dungun, Terengganu.
No comments:
Post a Comment