Tuesday, 1 January 2019

GURU PENYELARAS BESTARI (PGB)

PERANAN DAN TANGGUNGJAWAB GURU PENYELARAS BESTARI (GPB)

Peringkat : Sekolah Menengah dan Rendah
Jawatan : Guru Penyelaras Bestari (GPB)

Waktu bertugas : Mengikut waktu persekolahan. Bagi sekolah dua sesi, waktu
bertugas boleh disesuaikan merangkumi kedua-dua sesi
persekolahan.

1. Pengajaran dan Pembelajaran
1.1 Merancang dan mengajar mata pelajaran antara 6 hingga 8 waktu
seminggu.
1.2 Merancang, mengurus dan melaksanakan aktiviti berkaitan pengajaran
dan pembelajaran berbantukan ICT di sekolah.

2. Pengurusan ICT Sekolah
2.1 Merancang dan menyelaras program bimbingan pengintegrasian
teknologi dalam pengajaran dengan kerjasama Guru Cemerlang di
sekolah.
2.2 Merancang, mengurus, membimbing dan bekerjasama dengan panitia
mata pelajaran untuk menyediakan kemudahan ICT yang terdapat di
sekolah bagi tujuan pengintegrasian dalam pengajaran dan
pembelajaran.
2.3 Merancang, mengurus, membimbing dan bekerjasama dengan panitia
mata pelajaran untuk menyelaras pembekalan perisian-perisian
aplikasi pendidikan di sekolah berdasarkan keperluan bagi tujuan
pengintegrasian dalam pengajaran dan pembelajaran.
2.4 Mengurus dan menyelaras dan menyediakan akaun pengguna emel
bagi warga sekolah untuk tujuan pengajaran dan pembelajaran serta
pengurusan pentadbiran sekolah.
2.5 Merancang, menyelaras dan mengurus dan menjadualkan
penyelenggaraan (corrective dan preventive) kemudahan ICT dan
perisian-perisian aplikasi pendidikan oleh Juruteknik Komputer serta
menyelesaikan masalah teknikal yang mungkin timbul dari semasa ke
semasa
2.6 Mengurus, memantau dan melaksana program bagi mempromosi
penyaluran maklumat berkaitan integriti, etika penggunaan, isu-isu
sosial dan keselamatan data yang berkaitan dengan teknologi di
sekolah.

3. Khidmat Bantu Kepakaran ICT Sekolah
3.1 Pentadbir, Guru dan Staf
3.1.1 Merancang dan menyediakan program bimbingan dan galak
guna bagi guru menggunakan kemudahan ICT secara efektif
dalam mengintegrasi ICT dalam P&P
3.1.2 Merancang dan menyediakan program bimbingan dan galak
guna bagi staf menggunakan kemudahan ICT secara efektif
dalam aktiviti pengurusan dan pentadbiran.
3.1.3 Merancang dan menyediakan khidmat bantu di sekolah
sebagai pakar rujuk berkaitan teknologi pendidikan.untuk
tujuan pengajaran, pembelajaran dan pentadbiran.
3.1.4 Merancang, menyelaras dan melaksanakan program latihan
dan bimbingan untuk guru meningkatkan kemahiran abad ke-
21 dalam pembelajaran murid dengan mengintegrasikan ICT
melalui pengajaran dan pembelajaran.
3.1.5 Membantu guru dalam pembangunan objek pembelajaran
serta bahan pengajaran dan pembelajaran yang boleh
digunakan dalam pelbagai platform, seperti laman web,
pangkalan data, aplikasi interaktif, blog, wiki, laman
perkongsian video dan lain-lain untuk membantu guru
mengintegrasi ICT dalam P&P
3.1.6 Menjadi pakar rujuk dalam pembangunan bahan P&P
berasaskan ICT dan memberi khidmat kepakaran dalam
mengaplikasi penggunaan teknologi yang bersesuaian untuk
proses P&P bagi mata pelajaran tertentu.
3.1.7 Mengurus dan melestarikan kolaborasi di antara murid dan
guru di dalam program pengantarabangsaan sekolah
melibatkan P&P.
3.2 Murid
3.2.1 Merancang dan menyediakan program yang sesuai bagi
mengalakkan murid untuk membaca, melihat, mendengar dan
bertindak balas dalam persekitaran pembelajaran yang
menyeronokkan melalui ICT.
3.2.2 Merancang, memantau dan melaksana program bagi mendidik
dan membimbing murid mengenai integriti, etika penggunaan,
isu-isu sosial dan keselamatan data dalam penggunaan ICT di
sekolah.
3.2.3 Merancang, memantau dan melaksana program bagi melatih
kemahiran ICT tambahan kepada murid Briged Bestari secara
berterusan.
3.2.3 Merancang, memantau dan melaksana program bagi
memupuk kemahiran pembelajaran abad ke-21 supaya murid
dapat membina kemahiran, ilmu dan sahsiah yang positif ke
arah penggunaan teknologi dalam pembelajaran sepanjang
hayat agar mampu bersaing di peringkat antara bangsa.
3.2.4 Merancang memantau dan melaksana program bagi memupuk
pembelajaran secara kadar kendiri, akses kendiri dan terarah
kendiri menggunakan ICT sebagai pengupaya supaya murid
bertanggungjawab terhadap pembelajaran mereka sendiri
3.2.5 Merancang, memantau dan melaksana program bagi
membimbing murid mengakses maklumat melalui
pembelajaran ubiquitous (belajar di mana-mana dan pada
bila-bila masa) bagi tujuan melatih untuk mengumpul,
memproses dan menghasilkan laporan terhadap maklumat
tersebut.
3.2.6 Merancang, memantau dan melaksana program bagi
Membimbing murid berkolaborasi bersama guru, rakan
sekolah ataupun di luar negara menggunakan teknologi
komunikasi dan media.
3.2.7 Merancang, memantau dan melaksana program Membimbing
murid menggunakan sumber teknologi yang sedia ada di
sekolah untuk tujuan merancang strategi penyelesaian
masalah dalam pembelajaran mereka.

4. Pengurusan Penarafan Sekolah Melalui Smart School Qualification
Standards (SSQS)
4.1 Mengurus, menyelaras dan melaksanakan penarafan SSQS di
sekolah.
4.2 Menyediakan laporan keputusan pencapaian SSQS di sekolah kepada
pihak yang berkenaan.
4.3 Merancang, mengurus dan melaksanakan program-program
peningkatan budaya ICT di sekolah berdasarkan pencapaian
keputusan SSQS semasa.

5. Am
5.1 Menyediakan laporan dan maklumat perkembangan aktiviti
Pembestarian Sekolah kepada pihak yang berkenaan.
5.2 Menjalankan tugas-tugas lain yang diarahkan oleh pengurusan sekolah
dari semasa ke semasa.

Monday, 3 December 2018

SAHABAT SELAMANYA

Ada sahabat... dia macam garam. Nampak kecik. Harga pun murah je macam takde nilai sangat. Tapi, bila garam takde, masak apa pun jadi huru hara. (tak sedap, tawar) Sahabat macam ni wajib ada dalam kitaran harian.

Ada sahabat... dia macam gula. Sedap sangat bila ada. Tapi kalau terlebih, boleh pening kepala. Kencing manis naik. Tapi... tetap tak boleh, kalau tak ada. Nanti ketar badan pulakk. Biasanya sahabat kita yang nakal-nakal suka buat orang kancing gigi.

Ada sahabat... dia macam beras. Wajib ada, kalau takde, tak puas makan. Macam tak kenyang. Mesti kena ada jugak dalam sehari tu walau sikit. Biasanya dialah penasihat kita, peguam, cikgu, doktor, tukang masak, tukang sapu.

Ada sahabat... dia macam desert. Tak perlu selalu ada, tapi selalu kita akan teringin-ingin. Tercraving-craving... terleleh-leleh air liur gitu. Muncul sesekali tapi impact bermakna.

Ada sahabat... dia macam sayur. Kita tak berapa suka nak makan. Tapi kita tau, sayur tu elok sangat untuk kesihatan kita yang ni biasanya yang Ustaz atau Ustazah. 

Walau kategori mana pun anda berada semuanya saling melengkapi hidup ini. Semuanya penting

Terima kasih atas jalinan persahabatan kita dan semoga kita ikhlas bersahabat kerana Allah 
#jgn mkn kawan
#jgn tikam kawan
#jgn kencing kawan kawan
#jgn tinggal kwn kt blkg
#jgn aniaya kawan
#barulah namanya KAWAN

TAPAK HAIWAN DAN PLASTER CAST



LENCANA KEMAHIRAN

Lencana ini diberikan kepada Ahli Pengakap Remaja sebagai mengakui pengetahuan dan pelbagai kemahiran dalam kegiatan luar dengan memperlihatkan darjah tertinggi ilmu asas perbarisan, simpulan dan ikatan, projek perintis, ilmu berkhemah dan navigasi serta ikhtiar hidup.

Untuk lulus Lencana Kemahiran seseorang Pengakap perlu lulus ujian-ujian berikut : -
1.    Telah mencapai darjah yang tertinggi dalam ilmu asas perbarisan sebagaimana yang dikehendaki dalam Lencana Usaha, Lencana Maju, Lencana Jaya, kawat tongkat serta cara membawa bendera dan telah melatih dengan jaya satu unit Pengakap dalam ilmu tersebut.
2.   Mengetahui cara mengikat serta kegunaan simpulan dan ikatan yang berikut : -
-  Simpul Tapak Kucing (Cat’s Paw Know)
-  Simpul Raga (Carrick Bend)
-  Simpul Serban (Turk’s Head)
-  Simpul Buaian (Scaffold Hitch)
-  Lilit Berkas Tingkat (Racking Bend)
-  Genggam Monyet (Monkey Fist Knot)
-  Sambat Pendek (Short Splice)
-  Ikat Seraya Jepun (Japanese Lashing)
-  Ikat Serong Filipina (Filipino Lashing)
-  Takal Tali (Rope Tackle/ Harvester’s Hitch)
 3. Mengetahui cara membuat dan menggunakan sistem takal dan pancang dogang (anchorage) iaitu :-
a. ’3-2-1′
b. ‘log&picket’
c. ‘dead-man’
4. Membina satu projek perintis secara berpatrol seperti menara, jambatan atau ‘aerial runway’ tidak kurang daripada 5 meter tinggi atau panjang.
5. Melanjutkan pengetahuan dalam pemetaan dengan mengetahui mengenai asas ‘Orienteering’ dan cara membuat ‘cross-bearing’ bagi mencari kedudukan di atas peta dengan menggunakan kompas.
6. Memahirkan disi dalam ilmu tahan lasak hidup dengan membuat ‘bivouac’ dan bermalam di dalamnya, membuat perangkap yang mudah serta membuat masakan rimba (backwoods)seperti nasi, ikan/ daging dan telur.
7. Mengenali 5 jenis tapak haiwan dan membuat 2 jenis plaster cast. 
8. Mengetahui cara penganggaran (estimation) tinggi dan lebar.
9. Membuat SATU model projek perintis.
10 Lakukan 1 yang berikut : -
a. Berenang 50 meter berpakaian lengkap
b. Melempar tali yang panjangnya 20 meter sejauh 12 meter supaya jatuh ke kawasan antara 2 pancang yang jaraknya 2 meter dengan mendapat 2 kejayaaan daripada 3 lemparan.

ATAU
c. Mengetahui cara Abseilling / Rappeling, alatan untuk ‘abseilling’, langkah keselamatan, sistem belay, cara ‘abseilling’ dan melakukannya sejauh 8 meter
d. Mengetahui cara membina halangan komando dan langkah keselamatan berkenaan serta melakukan 12 daripadanya.
    – melalui titi goyang.
    - melalui titi komando.
    – melalui titi pacak.
    – bergayut tali.
    – bergayut monyet.
    – merangkak ‘deadman’s crawl’.
    – menyusupi halangan tayar.
    – merangkak bawah jaring.
    – melalui terowong.
    – memanjat tali.
    – memanjat pokok.
    – memanjat tangga.
    – memanjat tembok.
    – memanjat batang pokok.
e. Menggunakan Tindih Kasih Gelung atau Simpul Kerusi untuk menurunkan seorang yang cedera dari tempat tinggi. – 5 meter (pokok, atau bangunan atau gaung curam)



PLASTER CAST
‘Plaster Cast’ adalah satu salinan yang dibuat dalam plaster bentuk 3 dimensi yang lain. Yang asal dari mana ia diambil mungkin patung, bangunan, wajah, perut yang hamil, fosil atau mayat lain seperti tapak kaki yang baru atau fosil - khususnya dalam palaeontologi (jejak jejak kaki dinosaur yang dibuat dengan cara ini dapat dilihat di luar Muzium Sejarah Alam Oxford University).

Kadang-kadang blok kosong plaster sendiri diukir untuk menghasilkan mock-up atau draf pertama arca (biasanya ukiran relief) yang akhirnya akan diukir dalam batu, dengan mengukur tepat dari pelakon, misalnya dengan menggunakan mesin penunjuk. Ini masih digambarkan sebagai pelekat plaster. Contoh-contoh ini oleh John Flaxman boleh didapati di rotunda pusat perpustakaan di University College London, dan di tempat lain di koleksi Universiti. Ia juga boleh menerangkan arca asal siap yang dibuat daripada plaster, walaupun ini jarang ada.

Metod
Plaster digunakan pada asal untuk membuat acuan atau cast (iaitu, kesan negatif) asal. Acuan ini kemudian dikeluarkan dan plaster segar dicurahkan ke dalamnya, mewujudkan satu salinan dalam plaster asal. Biasanya cetakan yang sangat rumit dibuat daripada beberapa hingga beberapa belas keping, untuk melukis patung pedang yang lebih sukar. Plaster tidak fleksibel, oleh itu acuan telah dibuat sebagai teka-teki jigsaw 3D untuk penyingkiran yang mudah dari asal dan pelakon dari acuan. Kemudian gelatine, getah dan silikon digunakan, disokong oleh plester atau poliester untuk sokongan.

 
 
 
 
CARA MEMBUAT PLASTER CAST 

Apa yang anda perlukan untuk membuat plaster cast:

Plaster Paris (atau batu pergigian)- bekas pencampuran- air- klip kertas- jalur kadbod.  Gunakan jalur kadbod anda untuk membina dinding di sekeliling trek. Pegang ia di tempat dengan klip kertas. Berhati-hati untuk tidak merosakkan trek apabila anda meletakkannya di sekelilingnya. Perlahan-lahan tekan jalur ke dalam tanah di sekeliling supaya plaster tidak akan habis dari bawah apabila dituangkan. 

Sekarang campurkan plaster itu. Anda perlu menggunakan kira-kira dua bahagian plaster untuk satu bahagian air. Sebagai contoh, dua cawan plaster dicampur dengan satu cawan air. Adalah disyorkan supaya anda menambah plaster ke air dan mula mencampur dengan segera. Plaster mula sebati sebaik sahaja ia bersentuhan dengan air, dengan cepat. Jika anda menggunakan kuantiti pra-diukur, tambahkan plaster ke air pada satu-satu masa, dan mula kacau dengan serta-merta, ini akan memberi anda hasil terbaik. 

Kacau selama 3 hingga 5 minit dan hapus semua benjolan. Saya sentiasa mengetuk bekas pencampuran di atas tanah untuk mengeluarkan apa-apa buih yang mungkin terkumpul dalam campuran. Ini akan memberi anda cast berkualiti tinggi. Anda akan melihat gelembung naik ke permukaan. Ketuk bekas pencampuran untuk mengeluarkan buih.   Berhati-hati menuang plaster ke dalam acuan yang telah disediakan terlebih dahulu. Jangan tuang plaster secara langsung ke trek kerana ini boleh merosakkannya. Tuangkan plaster ke tanah di sebelah trek dan biarkan ia masuk ke trek. Mulakan dengan butiran yang lebih halus, seperti tanda cakar, pertama. 

Kaedah alternatif adalah untuk mencurahkan plaster ke spatula atau sudu yang dipegang rendah di atas cetakan dan biarkannya lari ke trek. Alat ini mengambil kekuatan plaster jatuh, bukannya trek rapuh. Pastikan anda mengisi semua butiran trek dengan plaster. Tuangkan ia agak sedikit tebal untuk membuat pelakon yang kuat. Ini adalah masa untuk menambah dan menguatkan bahan-bahan seperti tali, dawai, atau ranting. Sebaik sahaja anda selesai menuang, biarkan trek ditetapkan sekurang-kurangnya 1/2 jam. Sesetengah jenis plaster mungkin mengambil masa yang lebih lama untuk ditetapkan.   Sebagai plester kering, ia akan pergi dari penampilan basah yang berkilat ke penampilan matte kusam. Ia akan melepaskan haba apabila reaksi kimia berlaku. 

Selepas kira-kira 1/2 jam, anda boleh menyentuh permukaan pelakon dengan perlahan untuk melihat sama ada ia kering atau masih lembut. Jangan tekan terlalu keras kerana anda boleh melancarkan pelakon. Jika kering, anda boleh cuba mengetuk dengan lembut dengan buku jari anda. Sekiranya ia teguh dan mempunyai cincin seramik kepadanya, maka ia adalah selamat untuk mengambil pelakon itu. Ambilnya dengan menjangkau dan mengangkatnya. Jangan angkat dengan mengepung di bawahnya dengan tongkat. Ini boleh retak. Cuba untuk mengangkatnya dari tepi bertentangan.

Sekiranya ia dilemparkan ke dalam lumpur, lumpur boleh memegangnya dengan kuat. Anda mungkin perlu menggali dengan lumpur atau tanah dengan berhati-hati dari bawah pelakon sebelum mengangkatnya.   Biarkan ia kering selama beberapa hari sebelum membersihkan atau melukisnya. Jangan bungkus plaster dalam beg plastik kerana ini menghalang kelembapan dari melarikan diri. Apabila anda membersihkan plaster cast, jangan gosok terlalu keras dengan berus kerana ini akan menghilangkan plaster dan mengambil butiran trek dengannya. 

Plaster lembut dan akhirnya akan dibubarkan jika ditenggelamkan di dalam air. Cara terbaik untuk membersihkan cuci adalah memegang mereka di bawah air yang mengalir dan perlahan-lahan menggosok kotoran berlebihan. Jangan gosokkan butiran trek itu sendiri, tetapi sebaliknya kawasan sekitarnya. Scrubbing pada butir-butir landasan boleh menghilangkannya. Akan ada beberapa kotoran atau pasir yang tersisa di atas pelakon itu. Ini adalah biasa. Jika anda menggunakan batu pergigian, anda boleh menggosok cetakan dan tidak kehilangan detail kerana ia adalah bahan yang lebih kuat.  Petua untuk membuat plaster cast yang hebat.

 1.    Jangan tambah lebih plaster atau air ke campuran jika ia mula ditubuhkan sebelum anda selesai mencurah semua trek anda. Menambah kepada campuran akan menyebabkan kastil anda keluar dengan kapur dan rapuh. “Cast” ini sangat lembut, anda tidak boleh membersihkannya kerana cenderung kepada menjadi serpihan yang berlarutan dengan sangat mudah.
 2.    Sekiranya plaster yang anda gunakan sangat lama, ia mungkin tidak disiapkan dengan betul, meninggalkan anda cast yang sangat kering dan sangat rapuh. Ini pecah dengan mudah dan sukar dibersihkan kerana ia juga boleh hancur di dalam air. Tambahan pula, plaster yang lebih lama memerlukan masa yang lebih lama untuk dibentuk.
  3.    Menambah sedikit garam kepada campuran akan mempercepatkan penetapan plaster.
 4.    Menambah sedikit cuka kepada campuran akan melambatkan penubuhan plaster. Bagaimanapun, sambil menambah cuka atau garam boleh mengubah komposisi plaster, menjadikan cast yang dihasilkan sedikit lebih lembut daripada cast biasa. Jika anda memerlukan plaster untuk menguatkan lebih cepat dan tidak bimbang tentang kualiti cast, sebaiknya gunakan garam.
 5.    Jika anda mencetak cetakan dalam habuk kering yang halus, anda mungkin perlu membuat campuran agak sedikit lebih lembut sehingga berat plaster tidak memusnahkan butiran halus trek. Dalam kes ini, biarkan ia ditubuhkan lebih lama.
 6.     anda perlu membuat salji di dalam salji, terdapat satu produk yang dipanggil salutan cetakan salji yang boleh disembur ke trek untuk membuat cangkuk sebelum plaster dituangkan.
                Walau bagaimanapun, cangkuk cast ini sangat lembut, seperti ia adalah lilin, bukan plaster. Kotak lilin boleh menjadi cair jika ditinggalkan di bawah sinar matahari. Ia juga mudah untuk mengubah bahan lembut ini. Ia akan mengambil cara terperinci yang sangat halus, tetapi ini tidak semestinya diperlukan untuk kebanyakan trek haiwan. Sekiranya anda tidak memerlukan butir-butir halus, maka jangan bimbang tentang lebur lilin atau tercalar. Snow Print Wax akan berfungsi dengan baik dan akan membolehkan anda membuat cast yang tidak boleh dibuat dengan hanya plaster sahaja kerana haba yang diberikan oleh reaksi.                

Cast dalam persekitaran lembap mungkin mengambil masa yang lama untuk ditubuhkan. Cast yang dibuat dalam persekitaran yang sangat kering boleh dibentuk dengan lebih cepat. Sekiranya anda perlu mengambil masa yang betul, meninggalkannya untuk mengasah lebih lama adalah idea yang baik. Sekiranya anda berada di laluan dan akan melaluinya dengan cara yang sama, anda mungkin mempertimbangkan untuk memilih trek dalam perjalanan anda.               

Jika anda mesti membungkus cast untuk melindunginya semasa anda mengangkatnya, sebaiknya gunakan kertas. Jangan gunakan beg plastik kerana kertas tuala, beg kertas dan akhbar, walaupun surat khabar boleh mencemarkan cast anda. Penjagaan yang teliti ketika mencurahkan plaster ke dalam butiran yang sangat halus, seperti tanda cakar kecil, gelembung udara boleh berkembang di kawasan-kawasan tersebut, jika tidak lengkap mengisi butirannya.                

Anda boleh membuat pelakon tanpa bentuk kadbod dengan hanya meluap tepi trek. Pastikan untuk membuat bahagian belakang pelapis tebal supaya tidak mudah pecah. Jika anda berada di padang dan tidak mempunyai jalur kadbod, anda boleh menggunakan lumpur atau tanah untuk membina dinding di sekeliling trek untuk mengandungi plaster. Ini amat berguna untuk melancarkan trek di cerun.                

Jangan sekali-kali meninggalkan pelapik anda di dalam air. Plaster akan mula melembutkan dalam air. Gigi batu pergigian mungkin dibiarkan dalam air lebih lama. Batu pergigian boleh digunakan untuk membuang cetakan yang direndam di dalam air, atau yang ada air di dalamnya. Benarkan bahan yang ditetapkan untuk sekurang-kurangnya satu jam dalam kes ini.                

Apabila mencampurkan plaster, campurkan hanya seberapa banyak yang anda boleh gunakan sebelum ia ditetapkan. Jika anda membuat lebih daripada satu trek, ingatlah untuk sentiasa membersihkan semua peralatan dan mencampurkan bekas antara plaster. Sisa-sisa plaster sebahagian keras dalam bekas pencampuran akan memberi kesan kepada komposisi kimia campuran baru dan menyebabkan plaster dibuat dengan tidak betul. Ini akan sentiasa menghasilkan cip lembut. Itulah sebabnya penting untuk mencuci semua bekas campuran sebelumnya dari alat anda.                

Apabila pelakon anda mempunyai beberapa hari untuk menyembuhkan, anda cat saya. Jangan cat permukaan dan segelikannya. Kelembapan mesti dibenarkan melepaskan pelakon. Lebih baik cat hanya butiran trek.                

Batu pergigian adalah bahan pemutus yang unggul. Sekiranya anda akan melabur seumur hidup dalam penjejakan pembelajaran dan ingin mempunyai kualiti tertinggi, saya akan mengesyorkan melabur dalam batu pergigian. Ia lebih sukar daripada plaster, mengekalkan terperinci lebih halus, boleh dibersihkan dengan lebih mudah, boleh digosok tanpa mengikis dan tahan lama serta kuat. Ia tidak memerlukan tetulang seperti plaster. Lain-lain jenis gypsum semen termasuk hidrostone, hidrokal, dan batu mati.               

Saya tidak mengesyorkan menggunakan plaster hobi, plaster model, mencetak plaster, atau menampal simen.Pemutus plaster boleh menjadi menyeronokkan dan mudah. Ia juga murah. Nikmati masa anda di luar dan belajar semua yang anda boleh mengenai trek dan penjejakan. Anda mungkin tidak melihat haiwan, tetapi anda akan tahu bahawa mereka telah berada di sana apabila anda mencari jejak mereka, yang merupakan tandatangan mereka dapat dikesan. 
 
MENGESAN TAPAK HAIWAN
 
Bagi kaki hiking  dan outdoor, keluar dan masuk ke dalam hutan, mendaki gunung, merentasi sungai-sungai dan menikmati keindahan alam semulajadi adalah perkara rutin. Tetapi ada masanya, kita mungkin  terserempak dengan haiwan liar tanpa kita rancang. Tanpa ilmu pengetahuan yang cukup, kita mungkin tersilap membuat keputusan ketika menghadapi keadaan-keadaan sebegini.
Mencegah adalah lebih baik daripada mengubati. Langkah yang terbaik adalah untuk kita mengelakkan daripada terserempak dengan haiwan liar bagi mengelakkan peristiwa yang tidak diingini daripada berlaku. Namun, jika ditakdirkan kita terserempak, apa yang perlu kita lakukan?
Disini, tips ringkas untuk mengenal haiwan melalui tapak kaki dan satu persatu cara mengenali tapak kaki serta cara menyelamatkan diri.

HARIMAU BELANG

Harimau belang (panthera tigris) mempunyai tubuh yang besar dan berbadan berbelang-belang. Harimau belang ini kebiasaannya bergerak sendirian. Ia mempunyai kawasan atau wilayah-wilayah yang tersendiri dan dapat dikesan dengan air kencingnya. Kebiasaannya harimau ini akan lari sekiranya menghidu bau manusia. Harimau ini tidak agresif sekiranya tidak diganggu tetapi sekiranya dirasakan terancam, harimau belang boleh bertindak secara agresif. Jadi berhati-hati. Jangan sesekali buat harimau itu naik marah.

MENGENALI KEHADIRANNYA
·         Jika terjumpa tapak tapi tidak berbau hamis, anda tidak perlu risau kerana mungkin si belang sudah berada jauh dari anda.Tapi sentiasa mengambil langkah berjaga-jaga.
·         Jika terjumpa tapak kaki tapi berbau hamis dan hancing yang sederhana, anda baru saja melalui wilayahnya. Ambil langkah berhati-hati tetapi jangan terburu-buru.
·         Jika terjumpa tapak kaki atau tidak tetapi menghidu bau hamis yang sangat-sangat kuat, si belang mungkin berada di sekitar kawasan itu.Anda di nasihatkan berhati-hati.
·         Juga dapat dikesan melalui cakaran pada pokok
·         Melalui ngauman si belang.Jika bunyinya kuat,si belang mungkin berada 2 batu jauh dari tempat anda,tapi jika bunyinya perlahan si belang mungkin berada hampir dengan anda. Awas!
·         Terjumpa bangkai haiwan yang masih elok dengan kesan gigitan yang baru,mungkin si belang berada hampir dengan anda.

TINDAKAN YANG PERLU DI LAKUKAN
·         Menjerit sekuat-kuatnya untuk menakutkan si belang atau guna bahan letupan seperti mercun
·         Jika bermalam buatlah unggun api atau senjata.
·         Jika berhadapan dengan si belang,jangan sesekali pusingkan badan anda kerana tengkuk adalah sasarannya. Anda di nasihatkan berundur dengan perlahan-lahan.
·         Bertawakallah kepada Allah (kebiasaannya manusia bukan makanannya).

HARIMAU KUMBANG
Harimau kumbang biasanya di Malaysia berwarna hitam tapi ada sedikit tompok-tompok di badan si kumbang. Si kumbang memburu hidup secara bersendirian. Harimau ini berbadan panjang,berkaki pendek dan pandai berenang. Kebiasaan harimau ini menyerang mangsa dari atas pokok dan jarang menyerang mangsa melalui darat. Seperti harimau belang, harimau kumbang juga kebiasaannya akan melarikan diri jika terhidu bau manusia. 
MENGENALI KEHADIRANNYA
·         Terlihat cakaran atau goresan kuku pada dahan pokok
·         Jika terjumpa tapak kaki (lebih kecil dari si belang) dan berbau hamis
·         Jika berbau hamis terlalu kuat, dinasihatkan anda berwaspada kerana mungkin si kumbang ini berada hampir dengan anda atau mengekori anda.
·         Terjumpa bangkai haiwan yang baru dengan gigitan dan perdarahan berada di atas pokok

TINDAKAN YANG PERLU DI LAKUKAN
·         Menjerit sekuat-kuatnya untuk menakutkan si kumbang ini
·         Menggunakan bahan letupan seperti mercun
·         Membuat unggun api atau senjata untuk menakutkan si kumbang
·         Berdoa dan bertawakallah

BABI HUTAN
Babi hutan dapat di kesan jika anda terlihat tanah yang di gembur-gemburkan. Haiwan ini jenis berkuku, bertaring dan mempunyai hidung yang kuat dan sensitif. Saiz babi hutan mungin lebih besar dari seekor kambing. Haiwan ini sangat garang terutamanya si betina yang mempunyai anak dan aktif pada waktu senja dan malam. Haiwan ini suka tinggal di kawasan yang berkelembapan tinggi.

MENGENALI KEHADIRANNYA
·         Terlihat tapak kaki atau tanah yang di gembur-gemburkan
·         Bunyi yang kuat (babi hutan dewasa), bunyi yang nyaring (babi hutan betina)
·         Terlihat kesan lumpur pada pokok. Ini kerana babi hutan memang suka bergesel pada pokok.
·         Terjumpa sarangnya seperti timbunan daun-daun atau ranting-ranting yang membentuk seperti busut.

TINDAKAN YANG PERLU DILAKUKAN
·         Jika anda dikejar,anda hendaklah berlari secara kiri dan kanan (zig zag). Haiwan ini berlari secara lurus dan laju. Jika anda anda berlari secara lurus, peluang anda untuk disondol adalah sangat tinggi!
·         Jika anda berhadapan dengan haiwan ini, jangan cemas. Berundur secara perlahan dan tunggu tindakan haiwan ini. Jangan sesekali membuatkan haiwan ini terkejut.

GAJAH
Gajah di Malaysia adalah lebih kecil berbanding gajah dari negara Afrika. Jangka hayat untuk gajah hidup antara 60-80 tahun. Habitat gajah ini suka tinggal di hutan dara atau hutan sekunder.
Haiwan ini suka berehat ketika keadaan cuaca menjadi panas serta mempunyai daerah atau kawasan sendiri untuk mencari makanan. Gajah pandai berenang, cerdik dan pantas berlari.

MENGENALI KEHADIRANNYA
·         Terlihat tapak kaki atau najis yang masih baru.
·         Terlihat pokok yang tumbang

TINDAKAN YANG PERLU DI AMBIL
·         Jika anda terjumpa tahi gajah yang lama atau bulat, anda di nasihatkan berada jauh dari kawasan ini. Ini kerana kawasan tersebut adalah daerah haiwan ini.
·         Apabila di kejar oleh haiwan ini, carilah pokok yang lebih besar untuk menyembunyikan diri anda atau panjat pokok yang lebih tinggi dari haiwan tersebut
·         Jangan cemas. Tunggu dan perhatikan tindakan haiwan tersebut. Haiwan ini sangat agresit apabila tiba musim mengawan

Tidak kira haiwan apa yang mungkin anda terserempak, elakkan daripada mengambil sikap terburu-buru yang boleh memburukkan keadaan. Pastikan anda melengkapkan diri dengan kemahiran asas di dalam hutan serta mempunyai kelengkapan yang mencukupi untuk trip anda.
 
 ROHANI DERAMAN
SK KAMPUNG BARU KUALA ABANG , DUNGUN