Monday 22 February 2016

SELAMAT DATANG KE KELAS ABAD KE-21

KREATIVITI HIASAN BILIK DARJAH

Sebagai seorang guru kelas, sememangnya mahukan bilik darjahnya ceria dan kemas. Bagaimanapun, tidak semua guru kelas kreatif untuk menghias bilik darjahnya. Satu persoalan yang menjadi tanda-tanyanya, perlukah bilik darjah yang comel, ceria, kemas, bersih dan tersusun?

Ya! Bilik darjah yang ceria, kemas dan bersih sangat penting untuk proses pembelajaran yang sempurna.

Pengurusan bilik darjah yang kondusif dengan mengambil kira susunan, kebersihan, hiasan dan suasana bilik darjah itu adalah penting supaya dapat menyuntik semangat untuk murid belajar. Kebanyakkan bilik darjah sentiasa dalam keadaan bersih, kemas, tersusun, ceria dan cantik. Guru kelas haruslah memainkan peranan penting dalam mewujudkan semua suasana ini supaya ianya berkekalan.  Hiasan di pintu masuk berperanan dalam mencetuskan emosi dan suasana tarikan kepada murid. Jadi, guru kelas dengan bijak telah memulakan keceriaan bermula daripada pintu masuk kelas dengan hiasan yang bersesuaian seperti di dalam gambar..


Ciri ke 5 yang terdapat dalam 10 ciri Pembelajaran Kelas Abad ke-21 ialah Persekitaran Yang Kondusif telah ditonjolkan dalam Kelas Abad ke 21 di Sekolah Kebangsaan Kampung Baru Kuala Abang. Jelas di sini bahawa murid-murid di sekolah ini tidak ketinggalan dalam menempuhi pengalaman pembelajaran Abad ke-21 dengan jayanya. Malah lebih bernasib baik kerana mempunyai segala keperluan yang mencukupi di sekolah termasuk dapat menggunakan komputer @ Chrome book secara individu.  

Persekitaran yang memukau

Sudut Bacaan 

Keselesaan

Sebahagian murid Kelas Abad ke-21 

Kewibawaan terserlah, Keyakinan menyerlah 

Ketenangan dan Kedamaian

Luas Mata Yang Memandang

Keceriaan dan Keunggulan

..............................
KELAS ABAD KE-21 Edisi 1
5 BESTARI
GURU KELAS : PN RAHANI BINTI HASHIM
.............................

No comments:

Post a Comment